Consumentenbescherming voor ondernemers

Het klinkt vreemd: regels voor consumenten, waar ondernemers zich op kunnen beroepen. Wie de achtergrond kent, vindt het echter logisch. De consument wordt op de markt beschouwd als de zwakkere partij bij een zakelijke overeenkomst; hij heeft gemiddeld genomen niet zoveel sociale, economische of juridische kennis als de doorsnee ondernemer. Dat brengt mee, dat hij op de markt makkelijker fouten kan maken, en ook dat hij eenvoudiger opgelicht kan worden. Consumenten worden daar economisch voorzichtiger van; net als dat men langzamer gaat rijden, als er scheuren in het wegdek blijken te zitten. Die voorzichtigheid is niet perse goed voor de economie. Als consumenten veel kopen, wetend dat ze juridische bescherming genieten, dan groeit de economie sneller; we gaan harder rijden op een wegdek zonder gevaar. De Europese Unie vond het dan ook een goed idee om, ter stimulering van de economie, consumenten aanzienlijk te beschermen. Lees verder op de nieuwe site

 

  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

Copyright: Antoinette Vlieger BV - Algemene VoorwaardenPrivacy Statement​ - Interne Klachtregeling