Thuiszorg-jungle

De moeder van een vriend was ernstig ziek. De thuiszorg-verlener vond dat vijf uur hulp op vrijdag hetzelfde was als elke dag een uur. Maar als het gaat om uit bed halen en aankleden, dan is dat natuurlijk niet hetzelfde. De vriend vroeg wat hij kon doen. Nu is deze zorg kortgeleden gedecentraliseerd, dus het gaat om nieuwe en wat onbekende procedures. De wet zegt dat een klacht moet worden ingediend bij de zorgverlener zelf. Probleem is dat een interne klachtenregeling erop gericht is om iemand aan te sporen tot beter gedrag. Dit betekent niet dat er ook daadwerkelijk iets met een concrete klacht gedaan wordt. Zoals een vriendin bij de overheid ooit opmerkte: "Onze klachtencommissie is eigenlijk die blauwe prullenbak daar". Wie bij de zorgverlener niet verder komt, kan naar de gemeente stappen. De gemeente heeft een groot contract met de zorgverlener, dus een beetje dreigen dat dit opgezegd gaat worden, kan effectief zijn. Maar als de zorg, om de kosten lager te krijgen, regionaal wordt ingekocht, dan kan een gemeente niet meer zo makkelijk opzeggen. Volgens heb je dan de mogelijkheid om naar de Ombudsman te gaan. Maar ook hij kan alleen publiek bekend maken dat een zorgverlener te weinig kwaliteit levert. Als je concrete schade ondervindt, zou je naar een gewone rechter kunnen stappen. Maar wie financieel zo krap zit dat hij publiek-gefinancierde zorg nodig heeft, krijgt er niet automatisch rechtshulp bij. Beter zou het zijn als je hiervoor naar de bestuursrechter kan; een relatief klantvriendelijke en minder dure rechtsgang. Dat mag in dit geval helaas niet, omdat het om feitelijk handelen gaat - niet om een juridisch besluit. Maar het is de vraag waarom dit zo is. De overheid is bang dat te ruime toegang tot de bestuursrechter zal leiden tot extreem veel zaken. Maar is dit niet juist een teken dat de overheid en haar uitvoerders wat meer bijgestuurd moeten worden?

Contractrecht
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

Copyright: Antoinette Vlieger BV - Algemene VoorwaardenPrivacy Statement​ - Interne Klachtregeling