BOVAG trucs & andere oplichterij

Tweedehands auto zonder BOVAG-garantie

Op internet zag ze een mooie BMW Cabrio te koop staan – tweedehands en dus voor mijn cliënte net te betalen. Online is natuurlijk niet iedereen te vertrouwen, maar de verkoper was een BOVAG-garage, dus dat zat wel goed, dacht ze. Bij de proefrit zei hij: “Mevrouwtje, met een BOVAG garantie mag u voor elke poep of scheet bij mij terugkomen, maar u woont in Hilversum, en ik zit in Emmen. Als u afziet van die BOVAG garantie, dan krijgt u 1500 Euro korting, en kunt u met dat geld gewoon naar een garage in Hilversum. Wel zo makkelijk.” Zo gezegd zo gedaan.

De zogenaamde coulance

Kort hierna bleek dat de motor van de auto in de fik had gestaan; het was gewoon een schadeauto en daarom was deze toch zeker 9000 Euro minder waard dan de koopprijs. Mevrouw belde de verkoper, maar die zei doodleuk: “Tja mevrouwtje, dan had u maar de BOVAG-garantie moeten kopen. Maar dat heeft u niet gedaan. Nee hoor, uit coulance wil ik best de motor nog een keertje goed nalopen voor u, maar dat is al meer dan waar u recht op heeft.” Helaas trappen erg veel mensen in deze verkooptruc. Daarom schrijf ik dit keer een blog om iedereen te waarschuwen. U heeft meer rechten dan ze willen doen geloven!

Conformiteit = gewoon wat je mag verwachten van de koop

De wet geeft aan kopers, en dan met name aan consumenten, behoorlijk wat rechten. De kern daarvan betreft twee regels: Belangrijkste is dat alles wat je koopt moet voldoen aan wat je er in redelijkheid van mag verwachten (de zogeheten conformiteitseis). Wie nieuw en duur koopt, mag meer verwachten dan wie goedkoop of oud koopt. Maar als je een tweedehands auto koopt voor een behoorlijke prijs bij een keurige garage, dan mag je daarvan verwachten dat de motor niet in de fik heeft gestaan. Daarnaast: als de aankoop in de eerste zes maanden al stuk gaat, dan gaat de rechter ervan uit dat er bij de koop al iets mis was. Daarna moet je zelf gaan bewijzen dat er bij de koop al iets aan schortte (de eerste zes maanden is de bewijslast dus soort van omgedraaid).

Garanties zijn EXTRA rechten

Nu is het mogelijk om daarnaast aanvullende rechten te krijgen of te kopen; de zogeheten garanties. Koop of krijg je die extra rechten niet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je de wettelijke garantie dan ineens niet meer zou hebben. De wettelijke rechten van een consumentkoper, daar kun je domweg geen afstand van doen; het is zogeheten dwingend recht. Wie dus te horen krijgt “Tja, mevrouwtje, u heeft nu eenmaal geen garantie afgenomen,” of “de garantie is nu eenmaal verlopen,” die doet er goed aan de wet erop na te lezen. De zogenaamde extra garanties worden in praktijk namelijk vaak gebruikt om onder de wettelijke regels uit te komen. Wat verkopers ook doen, is het omgekeerde; voor veel geld een garantie aan u verkopen die alleen maar geeft waar u toch al recht op had.

Doorverwijzen naar de fabrikant

Een andere truuk (vooral bij elektronica,) is dat er wordt doorverwezen naar de producent. Die heeft garanties afgegeven, dus daar moet je zijn. Maar ook dat is onzin. De verkoper is namelijk degene met wie je een contract hebt afgesloten en hij mag eenvoudigweg geen bagger verkopen. De fabrikant geeft aanvullende rechten, om te zorgen dat hij meer van zijn spullen verkoopt (waarbij hij de fabrieksgarantie in de koopprijs doorberekent natuurlijk). De verkoper blijft echter degene waar je volgens de wet je geld kan terughalen. De fabrikant is alleen een EXTRA verhaalsmogelijkheid. Dat is alleen anders bij spullen die zo slecht waren, dat ze schade veroorzaakt hebben aan andere spullen. Dus wanneer je broodrooster in de fik vliegt, waardoor de halve keuken is verbrand, dan kun je niet naar de verkoper, maar moet je naar de fabrikant. Behalve voor het broodrooster zelf dan; die moet de verkoper vergoeden.

Heeft u ook een probleem met een verkoper die beweert dat u geen rechten heeft? Kom naar het inloopspreekuur.

Contractrecht
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

Copyright: Antoinette Vlieger BV - Algemene VoorwaardenPrivacy Statement​ - Interne Klachtregeling